Meesterschap in Meeden

Meesterschap in Meeden

Hoogspanningsstation Meeden bestaat al 50 jaar en is een belangrijke schakel in de stroomvoorziening voor de regio en de rest van Nederland. Vanuit Meeden is er ook een verbinding met een hoogspanningsstation in het Duitse Diele, zodat uitwisseling van stroom tussen Nederland en Duitsland mogelijk is.

Zwaarste transformator ooit

Door de toename van elektriciteitstransport via deze interconnector is een uitbreiding met drie nieuwe 380 kV dwarsregeltransformatoren op station Meeden nodig. Dit bijzondere type transformator reguleert de stroomvoorziening tussen beide landen.

 

En bijzonder zijn ze, deze dwarsregeltransformatoren! Met een gewicht van maar liefst 365 ton per stuk zijn het de zwaarste transformatoren die ooit in Nederland geplaatst zijn. Ook de afmetingen liegen er niet om: met een hoogte van ruim 6 meter, een breedte van 5 meter en een lengte van 9,5 meter zijn het enorme kolossen. Die breng je niet even met een busje naar hun bestemming. Maar hoe dan wel?

Bomen

TenneT boog zich ruim drie(!) jaar geleden al over deze vraag. Met speciale transportvoertuigen die geschikt zijn voor ultrazware lading was het mogelijk om de transformatoren op locatie in Meeden te krijgen, zo was de gedachte. Het transport zou dan via de Hereweg in Meeden gaan.

 

Maar langs deze weg staan veel grote en oude bomen die dan flink gesnoeid of zelfs verwijderd moesten worden in verband met de hoogte van de transportcombinatie. Dat kon niet op de sympathie rekenen van de bewoners en het gemeentebestuur van Meeden.

Alternatieve route

De transportspecialisten van Wagenborg Nedlift, TenneTs transportpartner voor dit project, namen op eigen initiatief verschillende alternatieve routes onder de loep waarbij de bomen gespaard konden blijven.

 

Uiteindelijk bleek de route via het pas aangelegde windpark de beste optie. Hiervoor moest dan nog wel een nieuwe tijdelijke weg worden aangelegd vanaf het windpark tot de Meenteweg. Verder waren er op deze route allerlei voorzieningen en aanpassingen nodig om rotondes, duikers en leidingtracés veilig te kunnen passeren.

 

Al met al een flinke operatie, ver voordat de start van het transport nog maar in zicht was. Dankzij de medewerking van grondeigenaren, gemeente, de eigenaar van het windmolenpark, Dorpsraadcoöperatie Meeden en vele andere betrokkenen kwam het uiteindelijk allemaal voor elkaar.

65 meter lang!

Voor dit bijzondere transport is een zeer speciaal transportvoertuig ingezet: een zogenoemde girderbridge trailer. Bij een girderbridge trailer hangt de lading tussen het voor- en achterdeel van het transportvoertuig. Het gewicht van de last wordt zo evenwichtig verdeeld over alle assen. Met een ultrazware lading zoals deze transformator is dit een heel handige oplossing, vooral als het niet mogelijk is om een extra breed voertuig in te zetten voor de lastverdeling. Die laatste optie is wel onderzocht, maar een voertuig van ca. 6,5 meter breed paste echt niet op de smalle wegen in Meeden.

 

Als het niet uit de breedte komt, dan maar uit de lengte, besloten de specialisten van Wagenborg. Met de inzet van de uit Engeland afkomstige girderbridge kon een passende transportcombinatie worden gebouwd van maar liefst 65 meter lengte. Het totaalgewicht van de combinatie inclusief lading kwam daarmee op 625 ton!

Het is zover!

Op donderdag 21 oktober was het dan eindelijk zover: de eerste dwarsregeltransformator ging op transport vanaf De Zwaaikom in Veendam naar het hoogspanningsstation in Meeden. Een aantal dagen daarvoor waren de transformatoren al per ponton aangevoerd vanuit de fabricagelocatie in Nijmegen.

 

Ook de route werd gereedgemaakt: lantaarnpalen werden verwijderd, rijplaten uitgelegd , de nachtelijke afsluiting van de N33 werd voorbereid en het hele projectteam kreeg een laatste briefing.

 

 

Alle voorbereidingen en inspanningen bleken niet voor niets: om klokslag 22.00 uur zette de gigantische transportcombinatie zich langzaam in beweging. Via de speciaal geconstrueerde toegang manoeuvreerde het Wagenborg transportteam de kolos de afgesloten N33 op. Tegen de rijrichting in ging het via oprit en afrit 39 noordwaarts tot de doorsteeklocatie.

 

Via het windpark en de aangelegde tijdelijke weg werd de haakse draai naar de Meenteweg gemaakt. Wat een stuurmanskunsten van de Wagenborg manschappen! Eenmaal op de Meenteweg ging het rechtdoor richting het transformatorstation.

 

 

Klaar? Bijna!

Halverwege de nacht arriveerde het transport bij het transformatorstation. Het zat erop! Of bijna dan. Want voordat de transformator op fundatie gezet kon worden verrichtte het Wagenborg team wederom een bijzondere prestatie.

 

Via het hefsysteem van de girderbridgetrailer werd de transformator omhoog gebracht zodat een SPMT trailer eronder paste. Nu kon de SPMT trailer de transformator overnemen en verder transporteren tot bij de fundaties. Tot slot voerden de Wagenborg specialisten een vijzel- en sledeoperatie uit om de transformator op fundatie te zetten.

Dit huzarenstukje in zwaar transport is in de week erna nog twee keer uitgevoerd voor de andere twee reuzetransformatoren.

Bekijk de projectfilm en foto's!

Foto's: Marcel J. de Jong

Meer weten? Check deze pagina's!

Neem contact met ons op!

We zijn u graag van dienst

Contact