Beesd Zandzuiger 15
Infra
Bouw
Duurzaamheid
Expertise

Balanceren op een groen koord: duurzaamheid bij Wagenborg Nedlift

Groot materieel, horizontaal, verticaal en zwaar transport zijn typerend voor het werk van Wagenborg Nedlift. Dat lijkt in schril contrast met de gestaag groeiende focus op duurzaamheid. Maar is dat ook zo? Johan Dorgelo, Commercieel Directeur bij Wagenborg Nedlift, geeft een toelichting.

Leefbare planeet

Op het eerste gezicht lijkt het elkaar tegen te spreken: duurzaamheid en zwaar transport. Toch is er een groene draad geweven door alle werkzaamheden van Wagenborg Nedlift. In de eerste plaats vanuit een intrinsieke motivatie om onze planeet leefbaar te houden voor volgende generaties. Ten tweede omdat we te maken hebben met wet- en regelgeving, onder meer op de locaties waar we aan het werk zijn.

“Denk aan bouwplaatsen zonder geluids- en stankoverlast voor omwonenden. Of aan binnensteden met een zero-emission beleid”, vertelt Dorgelo. “Groene (bouw)dienstverlening met zo min mogelijk belasting voor mens en milieu: dát is waar het nu om draait. Duurzaamheid is daarmee een strategische factor van belang geworden.”

Wagenborg Magazine Times 22 2

Johan Dorgelo

Hoeflon C30 Minikraan

Uitdagende duurzaamheidsdoelstelling

De duurzaamheidsstrategie van Wagenborg Nedlift bevat concrete doelstellingen. Deze doelstellingen zijn vastgesteld tot het jaar 2050. Eén van de belangrijkste doelen is het reduceren van de CO2- uitstoot. "We willen de uitstoot van ons kraan- en transportpark in Nederland en binnen Europa aanzienlijk verminderen. En ja, dat is een hele uitdaging", bevestigt Dorgelo.

Vloot vergroenen

“Ons streven is om altijd te voldoen aan de hoogst haalbare duurzaamheidsnorm van dit moment”, vervolgt de commercieel directeur. “De prioriteit van Wagenborg Nedlift lag daarom de afgelopen jaren bij verjonging en vergroening van de vloot. Zo hebben we bijvoorbeeld samen met Liebherr een verjongingsplan van onze vloot opgesteld. 25 nieuwe Liebherr machines vervangen oudere mobiele (toren)kranen in de periode van 2021 tot en met 2025.”

De kranen van Liebherr zijn standaard voorzien van  ECOdrive en ECOmode techniek. Hiermee worden brandstofverbruik en geluidsoverlast tijdens het rijden én tijdens hijswerkzaamheden beperkt. Daarnaast zijn deze motoren uitermate geschikt voor HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) brandstof. HVO is een synthetische biodiesel gemaakt uit afgewerkt bak- en braadvet. Deze brandstof realiseert een 87% besparing in CO2-uitstoot ten opzichte van fossiele brandstof.

Jth9491 1
Img 9276Jpg Wagenborg 26 Juin 2020 Large 1

Stap(pen) extra

Dorgelo: “Binnen Wagenborg Nedlift zijn we altijd op zoek naar de balans tussen duurzaamheid en bedrijfseconomische haalbaarheid. Dat betekent dat we er niet altijd voor kiezen om nieuw materieel aan te schaffen. Zo hebben we voor onze Sennenbogen rupskranen recent gekozen voor een uitgebreide revisie, waarbij deze machines voorzien zijn van Euro 6 motoren. Daardoor kunnen ze nu draaien op HVO-brandstof. En voor onze kniktelescoopkranen schaften we powerpacks aan zodat deze kranen nu zelfs in buitengebieden volledig elektrisch inzetbaar zijn.” meerdere dagen bezig geweest. Dit verliep namelijk in verschillende fasen’, legt Arjan uit. ‘De brug moest daarbij een aantal keren ‘overgepakt’ worden. Het Wagenborg schuifsysteem in combinatie met een set strandjacks was daarbij onmisbaar: hiermee is de brug over het kanaal geschoven. Tot slot hebben we de brug op de landhoofden afgezet en zat ons werk erop.’

 

Volledig elektrisch

Binnenstedelijke projecten krijgen te maken met steeds strengere eisen. Toch voldoet de werkomgeving vaak nog niet aan alle randvoorwaarden om hijswerkzaamheden volledig elektrisch te kunnen uitvoeren. Maar ook daarvoor heeft Wagenborg Nedlift een handige oplossing. Als de stroomvoorziening op een locatie niet toereikend is, dan wordt de  nieuwe accu-aanhanger ingezet. Met dit enorme powerpack kunnen kranen 8 uur volledig elektrisch, dus schoon en zonder geluidshinder, draaien.

K9414 Spierings Sk597at4 2
20220808 165554

Vooruitzien

“Bij de keuze of we de investeren in nieuw materieel of in een upgrade, kijken we altijd naar de langere termijn. De kranen in onze vloot voldoen over 15 jaar nog steeds aan de eisen. Voor onze trailers en semi’s rekenen we met een termijn van 12 jaar en voor onze vrachtwagens hanteren we 8 jaar.

Soms profiteren we ook mee van duurzame keuzes die eerder in de keten zijn gemaakt. Staalproducten worden tegenwoordig ook steeds duurzamer geproduceerd. Daarmee is de cyclus van de productie van een kraan tot en met de recycling aan het einde van de levensduur duurzamer geworden. Dat maakt een machine in z’n geheel dus ook duurzamer”, aldus Dorgelo.

 

 

Wat levert het op?

“In ons werk hebben we vaak te maken met milieuzones en de bijbehorende eisen. We werken regelmatig op de Tweede Maasvlakte bijvoorbeeld, waar alleen voertuigen met Euro 6 motoren toegang hebben. Omdat we nu beschikken over onder andere de  nieuwste Liebherr mobiele kranen in de 500 tons en 700 tons klasse is dit geen restrictie meer voor ons: Onze projectmiddelen en -equipment zijn overal inzetbaar.

Wagenborg 0863

Duurzame investeringsbeleid loont voor mens, milieu én continuïteit.

Johan Dorgelo, Business Development Manager

Meer weten? Check deze pagina's!

ESG & Duurzaamheid

Samen bouwen aan een duurzamere toekomst

Stuurhuis 2BW6250 Recht

Over ons

Onze mensen zijn experts

3Mannen

Expertise

Slimme oplossingen over land, water én op de vierkante centimeter

Vierverlaten trafo