
Meesterlijk transport van immense sluisdeuren door Wagenborg
Met een indrukwekkend staaltje precisie en teamwork heeft Wagenborg met succes de eerste Roll-on/Roll-off (RORO)-operatie uitgevoerd van een enorme sluisdeur als onderdeel van een prestigieus infrastructuurproject. Deze mijlpaal onderstreept de groeiende rol van Wagenborg in complexe infrastructuurtransportprojecten.
136 aslijnen, meer dan 3000 ton: een naadloze operatie
De operatie omvatte het zorgvuldig verplaatsen van een 2.500 ton wegende sluisdeur met behulp van 136 aslijnen van zelfrijdende modulaire transporters (SPMT's). Het totale transportgewicht bedroeg meer dan 3.000 ton. De sluisdeur werd onder deskundige coördinatie van de heavy lift- en sleepvaartteams van Wagenborg op de Wagenborg Barge 10 gerold, een zeewaardig ponton van 100 meter lang en 33 meter breed. De sleepboot Waterstad zorgde voor veilige en stabiele ondersteuning en garandeerde een veilige positionering van het ponton voor de RORO-operatie.


Technische uitmuntendheid en teamwork
Het succes van deze operatie was geen toeval, maar het resultaat van nauwkeurige engineering, precieze ballastering en naadloze samenwerking. Wouter Siemerink, projectmanager bij Wagenborg, blikt terug: "Dit soort transport vereist vakmanschap. Van de technische fase tot het ballasten van het ponton, elk detail werd zorgvuldig berekend en uitgevoerd. Het is altijd goed om te zien hoe ons team heeft samengewerkt – sleepdienst, zwaar transport, engineering – alle disciplines hebben hun krachten gebundeld om dit mogelijk te maken."
Strategische groei in infrastructuurlogistiek
Deze operatie is een duidelijk voorbeeld van hoe Wagenborg zijn aanwezigheid op de infrastructuurmarkt blijft uitbreiden. Door gespecialiseerde apparatuur, operationele uitmuntendheid en synergie met verschillende Wagenborg-bedrijven te combineren, maakt Wagenborg zijn belofte van veilige, betrouwbare en duurzame logistieke oplossingen waar. De overige twee sluisdeuren staan gepland voor transport in de komende maanden.
