Geen brug te ver!

Geen brug te ver!

De Groene Verbinding is een voetgangers- en fietsbrug die het zuiden van Rotterdam en het groen buiten de stad met elkaar verbindt. De brug is bijna 200 meter lang, weegt ruim 600 ton en overbrugt de Betuwespoorlijn en verkeersader A15. De transport- en hijsoperatie van de uniek vormgegeven brug vormde een bijzondere uitdaging.

Transportopties uitdenken

Het oorspronkelijke plan van de gemeente Rotterdam was om de brug in Rotterdam te prefabriceren tussen de A15 rijstroken nabij de brugfunderingen. De productieomstandigheden zouden hier echter niet optimaal zijn. Daarom werd besloten de brug in de fabriekshal van de bruggenbouwer in Vlissingen te bouwen. De vraag rees of het mogelijk zou zijn om de brug in één stuk naar Rotterdam te vervoeren.

 

De engineers van Wagenborg Engineering werden ingeschakeld om een route onderzoek uit te voeren voor deze optie.  De routestudie toonde aan dat dit niet haalbaar was, maar dat transport van twee stukken van 100 meter technisch wél gerealiseerd kon worden.

engineers van Wagenborg Engineering
roro operatie met SPMTs

Oplossing in notendop

Het plan was om de 2 brugdelen in Vlissingen met behulp van een roll-on operatie op een ponton te laden, ze via binnenwateren naar de Prinses Margriethaven in Rotterdam te vervoeren, aldaar de brugdelen over te laden op trailers en ze over de weg naar de eindlocatie aan de A15 te transporteren.

220 meter en 7 overspanningen

Hoewel de af te leggen afstand vanaf de loslocatie in de Rotterdamse haven tot de bruglocatie aan de A15  maar 3 km was, vormde dit wel de grootste uitdaging in het project. Meerdere viaducten moesten worden overgestoken en bijna al het straatmeubilair moest worden verwijderd, waaronder verkeersportalen boven de A15.

 

En was de draagcapaciteit van de te passeren viaducten wel voldoende voor een dergelijke zwaar transport combinatie? Zoals de draagcapaciteit van het Reewegviaduct met een lengte van 220 meter en 7 overspanningen? Voer voor de engineers van Wagenborg Nedlift. Verschillende opties met transportconfiguraties voor SPMTs en conventionele aslijnen werden uitgedacht, berekend en afgewogen.

transporttekening conventionele aslijnen
transport brugdeel met conventionele aslijnen

Optimaal transport concept

De optimale transportconfiguratie bestond uit  twee dollies van elk 16 conventionele aslijnen in een enkele configuratie. Rijkswaterstaat bevestigde dat de transportvergunningen met deze transportconfiguratie werden goedgekeurd. Een grote doorbraak in het project!

Bekijk hier de foto's van het project Groene Verbinding!

Alle puzzelstukjes bij elkaar

Na veel overleg, voorbereiding en engineering was het dan eindelijk zover. Op 16 augustus 2013 werden de brugdelen in Vlissingen op een ponton geladen. Na een reis van 2 dagen via binnenwateren arriveerden ze op 19 augustus voor de kade in Rotterdam.

 

Op 22 augustus werden de conventionele trailers gemobiliseerd en werden beide bruggen geladen en vervoerd tot vlakbij de uitgang van de haventerminal Om 23:00 uur waren de openbare wegen inclusief de A15 afgesloten voor overig verkeer en kreeg de eerste transportcombinatie toestemming om te gaan rijden. Alle verkeersborden, lantaarns en een verkeersportaalconstructies waren eerder al verwijderd.  Door de uitgebreide voorbereidingen en de kundigheid van de Wagenborg Nedlift trailer operators  kwamen beide brugdelen enkele uren later op hun bestemming aan. Het was een indrukwekkend gezicht; twee bruggen van bijna 100 m lang, 12 m breed en 10 m hoog op transport over de verlaten A15.

overslag met drijvende bok
rupskraan hijst brugdeel

Op de eindbestemming werden beide bruggen op supports afgezet. De volgende nacht werden de SPMT's weer gebruikt om het eerste (zuidelijke) brugdeel tot onder de kraanhaak te transporteren. Aan de ene kant van de brug werden twee 500 Te mobiele kranen ingezet, de andere kant werd gehesen door een CC2500 rupskraan met superliftballast.

 

De derde nacht werd gebruikt om het noordelijke deel van de brug te installeren. De rupskraan stond nog bij de tijdelijke support tussen de rijbanen. Aan de andere kant van de A15 zijn de mobiele kranen weer opgebouwd. Nadat ProRail had bevestigd dat de spoorlijn vrij was, werd ook het noordelijke deel succesvol aangelegd.

 

Enkele maanden later waren beide brugdelen met elkaar verbonden en werd de tijdelijke middensteun verwijderd, waardoor een overspanning van 200 meter ontstond.

Transport en hijswerk Groene Verbinding

Bekroond met ESTA Award!

Het uitzonderlijke transport van de brugdelen voor De Groene Verbinding werd bekroond met een ESTA Award!

 

ESTA is de Europese branchevereniging voor de sector zwaar transport, hijswerk en kraanverhuur. De ESTA vertegenwoordigt de nationale brancheverenigingen in het vakgebied. Jaarlijks worden er ESTA Awards uitgereikt voor projecten die zich onderscheiden op gebied van technisch vernuft, innovatie of veiligheid. 

 

www.estaeurope.eu

Over De Groene Verbinding

De Groene Verbinding, ook wel ‘Netkous’ genoemd, is een voetgangers- en fietsersbrug die de stad Rotterdam verbindt met de groene polders van het Buijtenland van Rhoon. De brug over de A15 en Betuweroute heeft een vrije overspanning van 200 meter.

 

www.buijtenland-van-rhoon.nl

Meer weten? Check deze pagina's!

Neem contact met ons op!

We zijn u graag van dienst

Contact