Slim hijswerk in Salzbergen

Slim hijswerk in Salzbergen

In het Duitse Salzbergen staat één van Duitslands raffinaderijen van het eerste uur. Al in 1860 was hier een productiefaciliteit voor lampolie en smeermiddelen. Vandaag de dag is er een technologisch geavanceerd raffinaderijcomplex te vinden met moderne meng-, bottel- en logistieke faciliteiten. Bij een recent project is de opslagfaciliteit uitgebreid met zes nieuwe opslagtanks. Aan de hijsspecialisten van Wagenborg Nedlift de mooie taak om deze op hun fundaties te plaatsen.

Uitdagingen

‘Hijswerkzaamheden uitvoeren op een locatie als deze heeft zo z’n uitdagingen’, aldus Peter Eijffius, senior project manager bij Wagenborg Nedlift. ‘In de loop der jaren zijn er verschillende installaties bijgebouwd en verbouwd en de routes op de site zijn daardoor hier en daar best krap. Het nieuwe tankpark bevindt zich bovendien tussen diverse leidingbruggen en gebouwen.’  

Lifting study

‘Bij eerdere nieuwbouw- en uitbreidingsprojecten en onderhoudsstops zijn we ook betrokken geweest en dat was in dit geval zeker handig’, vervolgt Peter. ‘Ik ken de site op mijn duimpje en onze engineers weten precies waar de mogelijke kraanopstelplaatsen zijn.

 

Maar ieder project is toch weer anders: gewicht, afmetingen, exacte plaats van de fundatie en nog vele andere factoren bepalen de mogelijke opties. Daarom hebben we in nauwe samenwerking met H&R en main contractor Wang GmbH een uitgebreide lifting study uitgevoerd waarin verschillende opties zijn onderzocht.’

Tandemlift

‘De zes opslagtanks waren 34 meter hoog, 42 ton zwaar en hadden een diameter van 4,3 meter. Uit onze lifting study bleek dat de meest efficiënte, haalbare en veilige oplossing was om de opslagtanks elk in twee delen aan te voeren vanaf de fabrikant. Op de site in Salzbergen konden ze dan samengebouwd worden tot één tank, die met behulp van twee kranen in z’n geheel op fundatie te plaatsen was.’

Stap voor stap

‘Dit concept hebben we hebben we verder uitgewerkt in gedetailleerde hijs- en opstelplannen die als basis dienden voor de uitvoering. Voor het lossen en samenbouwen van de kolommen is de 500 tons Demag AC 500 ingezet. Die stond pal achter een gebouw opgesteld met en had tijdens de hijsacties een kleine marge tussen het gebouw en de kraanmast. Nadat de opslagtanks waren aangevoerd en samengebouwd werd de 700 tonner gemobiliseerd als hoofdkraan en de 500 tonner als als ‘staartkraan’. De opstelling van de hoofdkraan (type LTM 1650-8.1) was passen en meten tussen twee gebouwen, met extra gronddrukverlagende maatregelen en opbouw van de beweegbare jib van 42 meter. Een stukje verderop stond dan nog een iets kleinere kraan met werkbak voor het afpikken van de stroppen op hoogte. Zo hebben we in drie fases van elk twee opslagtanks het project uitgevoerd.’

Bekijk hier de project movie!

‘Al met al een uitdagend hijsproject dat dankzij een goede samenwerking met alle betrokkenen en het vakmanschap van onze engineers en machinisten prima is verlopen!’

 

Peter Eijffius, senior project manager Wagenborg Nedlift

Meer weten? Check deze pagina's!

Neem contact met ons op!

We zijn u graag van dienst

Contact