Centimeterwerk
18 maart 2019
Infra

Centimeterwerk

Op de Maasvlakte in Rotterdam wordt een nieuwe diepzeekade gebouwd voor een nieuwe opslagterminal in aanbouw.

Voor de fundering van de kade wordt gebruikt gemaakt van zogenaamde MV-palen, zware stalen verankeringsprofielen die een kracht van ruim 900 ton kunnen opnemen. De MV-palen worden geplaatst met een speciale MV-stelling, die zich voortbeweegt over een geprepareerde baan. Met een eigen gewicht van 253 ton en een makelaar van 70 meter is de MV stelling een gigantische installatie. Deze verplaatsen naar een nieuwe werkbaan was dan ook geen sinecure, ook al was de af te leggen afstand maar 110 centimeter. SPMT’s (Self Propelled Modular Trailers) die geschikt zijn voor de verplaatsing van ultra zware lasten, boden hier uitkomst.

Met 12 aslijnen SPMT onder het zware deel van de MV stelling en 6 aslijnen onder het lichtere deel werd de juiste transportconfiguratie geformeerd, voorzien van 2 Power Pack Units. Met behulp van een hydraulische trailer werd de MV stelling omhoog gedrukt, los van de ondergrond. Toen werd het geheel vooruit gerold. Ter hoogte van de nieuwe baan, 110 centimeter verderop, draaiden de SPMT-assen 90 graden om een zijdelingse verplaatsing mogelijk te maken.  Op aanwijzing van zijn collega-specialist manoeuvreerde de Wagenborg-operator het geheel boven de nieuwe baan, om vervolgens met behulp van de trailer hydrauliek de MV stelling op zijn nieuwe baan af te zetten.

Met recht een klein staaltje vakmanschap!

Een uitgebreide reportage van dit project is te lezen in editie 3 van Trucks Magazine, http://www.trucksmagazine.nl/home

Neem contact met ons op!

We zijn u graag van dienst

Contact