Hoogstaand hijswerk in Groningen
10 februari 2022

Hoogstaand hijswerk in Groningen

Het Julianaplein in Groningen is de grootste en drukste kruising van Noord-Nederland. Snelweg A7 en A28 kruisen elkaar hier op een gelijkvloerse kruising met verkeerslichten. Deze situatie leidt tot flinke congestie rondom Groningen. Daarom wordt het Julianplein compleet omgebouwd naar een nieuw ongelijkvloers verkeersknooppunt.

Ingeklemd

Een uitdaging van formaat, want het Julianaplein ligt ingeklemd tussen wegen, vaarwegen en bebouwing. Daarom kozen de wegenbouwers voor een onconventionele aanpak, namelijk de aanleg van een tijdelijk knooppunt waarvan het verkeer gebruik maakt tijdens de ombouwwerkzaamheden.

Tijdelijke brug

Belangrijk onderdeel van het nieuwe tijdelijke knooppunt is de tijdelijke brug over het Noord Willemskanaal en de Brailleweg. Deze Retro Bridge brug bestaat uit stalen brugdelen van maximaal 45 ton per stuk, die op tijdelijke fundaties worden geplaatst. Een flinke hijsklus voor de hijsspecialisten van Wagenborg Nedlift!

 

Piepschuim

Voor een beetje zwaar hijswerk draait het team van Wagenborg Nedlift haar hand niet om. Maar in dit geval was vooral de ondergrond een bijzondere uitdaging. Uiteraard waren er vele kubieke meters zand aangevoerd voor de aanleg van nieuwe tijdelijke wegen en opritten. Maar bij de oprit van de nieuwe tijdelijke brug kon dat niet. Daarom werd er voor een andere oplossing gekozen, namelijk reuze piepschuimblokken (EPS). Hiermee kan snel een lichte en veilige ondergrond voor een oprit worden gebouwd. Maar wat als je er een 700 tons mobiele kraan op neerzet om zware brugdelen te hijsen?

Lastverdeling

Samen met de engineers van Wagenborg Engineering boog het hijsteam zich over deze vraag. Allereerst werd nauwkeurig bepaald welke stempeldrukken er tijdens elke fase van de hijsoperatie zouden optreden. Daarna berekenden de engineers hoe deze druk optimaal verdeeld kon worden zodat de piepschuimblokken niet te zwaar belast zouden worden. Dit resulteerde in een lastverdelingsvloer van maar liefst 64 m2 per stempelpoot!

Nachtelijke hijsoperatie

De lastverdelingsvloeren bestonden uit een combinatie van stalen kleppen en houten schotten die volgens een exact legplan zijn gepositioneerd bovenop de piepschuim elementen. Hierna kon de 700 tonner afstempelen en kon het werk beginnen.

 

Tijdens vijf nachtelijke hijsoperaties is het eerste deel bestaande uit 2150 m2 brugdelen op z’n plek gelegd. Daarbij torende de 700 tonner hoog boven het Julianaplein uit. Met recht hoogstaand hijswerk!

 

 

 

 

Vanaf eind maart kan het verkeer gebruik maken van de unieke brugconstructie in het tijdelijke Julianaplein.

Bekijk hier de projectfoto's!

Foto's: Meter Fotografie, Retrobridge, Raymond Bos

Project Aanpak Ring Zuid

Lees meer over het project Aanpak Ring Zuid en de ombouw van het Julianaplein op www.aanpakringzuid.nl 

Neem contact met ons op!

We zijn u graag van dienst

Contact