Slim denkwerk bij uitwisseling Churchillbrug Leiden
11 september 2020

Slim denkwerk bij uitwisseling Churchillbrug Leiden

De Churchillbrug in Leiden krijgt deze zomer een opknapbeurt. De brug is een belangrijke schakel voor de N206, die de A4 en A44 verbindt. De werkzaamheden vinden plaats in de zomerperiode om de hinder voor het verkeer te beperken.

Stalen ophaalbrug

De Churchillbrug is een ophaalbrug met een stalen rijdek. De werkzaamheden bestaan uit het vervangen van het beweegbare deel van de brug, de volledige stalen bovenbouw, de elektrotechnische installatie en de aandrijving.

Fabricage in Sumar

Het nieuwe brugdek, balanspriemen en overige onderdelen zijn in het Friese Sumar gebouwd. Maar hoe krijg je een 117 ton zwaar brugdek van Friesland naar Leiden via soms smalle binnenwateren? Voer voor de specialisten van Wagenborg Nedlift.

Schuinstelling watertransport

Allereerst brachten ze de watertransportroute vanaf de yard in Sumar naar de bruglocatie in Leiden in kaart en werd het optimale type vaartuig bepaald. Vanwege de beperkte doorvaarbreedte moest het brugdek schuin rechtop worden vervoerd in een zogenaamde schuinstelling. Zo’n schuinstelling is maatwerk en wordt normaal gesproken voor eenmalig gebruik ontwikkeld en gefabriceerd. Een dure en tijdrovende klus voor de fabrikant van de brug!

Modular Support System

Gelukkig kon Wagenborg Nedlift een mooie oplossing bieden met haar nieuwe Modular Support System. Het Modular Support System is een flexibel support systeem waarmee allerlei soorten support constructies kunnen worden gebouwd. Een soort reuze Meccano dus. Het bleek mogelijk om met dit handige modulaire systeem een passende schuinstelling te maken voor het transport van het brugdek van de Churchill brug. Een snelle én veilige oplossing die ook nog eens tijd en geld bespaart!

Het uur U

Medio augustus was het dan zover: het nieuwe brugdek ging op weg naar Leiden. Met behulp van grote mobiele telescoopkranen werd het dek in het schip gehesen, op de modulaire schuinstelling. Ondertussen was in Leiden de oude brug al verwijderd om ruimte te maken voor de nieuwe. Na een reis van enkele dagen via de nauwkeurig uitgestippelde vaarroute arriveerde het brugdek in Leiden. De hijsspecialisten van Wagenborg Nedlift zetten hier twee 400 tons mobiele kranen in om de 117 ton zware kolos uit het schip te hijsen en te plaatsen.

 

De verwachting is dat de nieuwe Churchillbrug medio september in gebruik genomen kan worden.

Bekijk hier de foto's en projectfilmpjes!

Neem contact met ons op!

We zijn u graag van dienst

Contact