Unieke oplossing voor Wörsdorf-spoorviaduct
08 februari 2021

Unieke oplossing voor Wörsdorf-spoorviaduct

Het Wörsdorf-spoorviaduct in het idyllische Idstein (deelstaat Hessen) is gelegen in het spoortraject Frankfurt - Eschhofen en is dringend aan vernieuwing toe. Het oude Wörsdorf-viaduct wordt daarom vervangen door een nieuw exemplaar. Tijdens het komende paasweekend zal deze op zijn plek worden geschoven. Een operatie van formaat, waarbij de specialisten van Wagenborg Engineering in zeer vroeg stadium betrokken zijn.

Onderzoek opties

“Al tijdens de aanbestedingsfase van dit project zaten onze engineers van Wagenborg Engineering aan tafel met de opdrachtgever om verschillende opties voor het plaatsen van dit spoorviaduct te onderzoeken”, zo vertelt Bart Schutte, senior projectleider bij Wagenborg Nedlift en verantwoordelijk voor de voorbereiding en uitvoering van deze klus.

Serieuze uitdagingen

“Er waren namelijk serieuze uitdagingen”, vervolgt hij. “Zo is de ruimte rondom de bouwplaats zeer beperkt en is het viaduct gelegen op een helling. Bovendien was het zaak de buitendienststelling zo kort mogelijk te houden, om de hinder voor treinreizigers tot een minimum te beperken.”

Uniek plan van aanpak

Met deze uitdagingen in het achterhoofd gingen de Wagenborg Engineering manschappen aan de slag en ze ontwikkelden een uniek plan van aanpak. Bart legt uit: “Het nieuwe viaduct wordt compleet gebouwd naast het bestaande spoor en in z’n geheel ingeschoven op de definitieve plek. Om te voorkomen dat in de helling veel grondwerk verricht moeten worden zetten we het viaduct eerst op hoogte op de sledebanen. Het viaduct schuift dan als het ware over de helling heen en de grond kan daar dan gewoon blijven liggen. Als het viaduct op zijn definitieve locatie is aangekomen laten we hem 1,6 meter zakken met een vijzeloperatie”, legt Bart uit. “In een animatie laten we precies zien hoe één en ander in zijn werk gaat”.  

Bekijk hier de project animatie!

Maximale tijdsbesparing

“Onze complete installatie met de sledebanen en klimvijzels wordt al vóór het begin van de buitendienststelling opgebouwd. Op het moment dat de buitendienststelling in gaat kunnen we dan direct starten met de schuifoperatie. Op deze manier is de tijdsbesparing maximaal, zo hebben onze engineers bedacht,” besluit Bart.

 

Meer weten over het vervolg van dit unieke project? Volg ons op LinkedIn en Facebook!

Neem contact met ons op!

We zijn u graag van dienst

Contact