Kolos van Köthen geplaatst!

Kolos van Köthen geplaatst!

Ruim een jaar moesten de inwoners van Köthen erop wachten, maar medio april was het dan eindelijk zover: de nieuwe Prosigkerbrücke werd geplaatst.

Knooppunt Köthen

De ruim 660 ton zware nieuwe boogbrug is een belangrijk onderdeel van één van de grootste infraprojecten in de regio en verbindt de binnenstad van Köthen met belangrijke uitvalswegen.  Bovendien ligt de brug op een hoger niveau, waardoor de bovenleiding op de belangrijke spoorverbinding Halle – Magdeburg naar de nieuwe eisen aangepast kan worden.

Samenbouw naast het spoor

De afgelopen maanden werden grote constructiedelen van de brug aangevoerd vanaf de constructiewerkplaats naar de bouwplaats naast het spoor. Aldaar is de brug door de staalconstructiespecialisten verder samengebouwd tot een kolos van maar liefst  73,0 meter lang, 18,0 meter breed en 15,0 meter hoog met een gewicht van 660 ton.  

Korte weekendstremming

Ondertussen hadden de engineers van Wagenborg Engineering zich gebogen over de beste manier om de brug over de zeven (!) spoorlijnen te plaatsen. Dit moest tijdens een korte weekendstremming gebeuren om de hinder voor het treinverkeer zoveel mogelijk te beperken.

Ingenieuze plaatsingsmethode

De engineers van Wagenborg Engineering kozen voor de inzet van verschillende technieken om de brug te plaatsen. Aan de ene kant van het spoor, waar de brug op de bouwlocatie is samengebouwd, werden SPMTs ingezet voor het transport. Aan de overzijde van het spoor stond een 600 tons rupskraan gereed om het uiteinde van de brug over te nemen. Voor de horizontale verplaatsing over het spoor kozen de engineers voor het door Wagenborg Nedlift zelf ontwikkelde schuifsysteem. Voor de verticale positionering tenslotte werden verschillende vijzelsystemen ingezet.

 

Een complex samenspel van verplaatsingstechnieken, tot in de puntjes berekend en geëngineerd door de knappe koppen van Wagenborg Engineering.   

Stap voor stap

Medio april 2021 was het dan zover en kwam de ingenieuze oplossing tot uitvoering in de volgende uitvoeringsfases:

  • Fase 1: op hoogte brengen van de brug. Hiervoor is de brug 8 meter (!) opgevijzeld. Nu konden de SPMTs met daarop het Modular Support System onder de brug gemanoeuvreerd worden.

     

  • Fase 2: met SPMTs werd de brug richting de landhoofden getransporteerd, waarbij de oversteek van de brug boven het spoor werd gemanoeuvreerd. 

     

  • Fase 3: nu kon de 600 tons rupskraan één uiteinde van de brug overnemen, waardoor de voorste set SPMTs onder de brug uit gereden kon worden. Met behulp van de kraan en de achterste set SPMTs is de brug in de juiste positie gedraaid.

     

  • Fase 4: alles was nu in gereedheid voor het daadwerkelijke inschuiven van de brug.  Een nauw samenspel van de rupskraan en het schuifsysteem dat bovenop de supportconstructie opgebouwd was ging van start. Langzaam maar zeker schoof de brug het spoor over.

     

  • Fase 5: De brug is aan beide zijden boven de landhoofden gepositioneerd en wordt twee meter afgevijzeld met behulp van Wagenborg Nedlift’s nieuwe 600 tons vijzelsysteem.

     

  • Fase 6: Tot slot is de brug op borgmoervijzels overgenomen, zodat de opdrachtgever de oplegpunten in gereedheid kon brengen.

     

  • Fase 7: Over een aantal weken, als de fundatiepunten uitgehard zijn, zetten de vijzelspecialisten van Wagenborg Nedlift de brug op zijn definitieve fundaties af.

Fraai vakmanschap

Fraai vakmanschap van het Wagenborg Nedlift team, waarbij ze konden rekenen op flinke belangstelling van de inwoners van Köthen.

Foto's: Foto Fritzsche

De verwachting is dat de brug eind 2021 in gebruik genomen kan worden.

Meer weten? Check deze pagina's!

Neem contact met ons op!

We zijn u graag van dienst

Contact