Op pad met.... Roelof Dijk

Op pad met.... Roelof Dijk

De ochtendzon geeft nog niet veel warmte op de terminal van Wagenborg in de Eemshaven. Roelof en zijn collega Jacob Hollander nemen het transportplan door. Jacob zit straks op de mobiele kraan, Roelof bestuurt de semi-dieplader. Ze gaan een kabelhaspel van maar liefst 20 ton uit een schip hijsen en op de dieplader plaatsen. Vervolgens vervoeren ze het gevaarte (340 cm breed en 590 cm hoog) naar de hoogspanningslocatie. Een kwestie van ‘koppie erbij houden’ en voorzichtig manoeuvreren.

Variatie

Roelof is niet anders gewend. Hij werkte lang in de verhuur van bouwmaterialen en -machines, bij verschillende bedrijven. Begin 2019 kwam hij in dienst bij Wagenborg Nedlift.

 

Roelof en nog een vijftal chauffeurs zorgen voor het vervoer van eigen materieel van Wagenborg Nedlift. Dat is vaak speciaal transport. “We hebben steeds andere klussen. De ene dag vervoer je rijplaten, de volgende dag delen van schepen. Vorig jaar mocht ik de kerstboom voor de Grote Markt in Groningen afleveren. Twintig meter hoog was die. Mooi om te doen.”

Techniek

“In dit werk ben je veel met techniek bezig”, vertelt Roelof. Standaardklussen zijn er amper. “Soms loop ik een hele dag bij de kraan om te assisteren. Vind ik ook prima. Ik ben geen lange afstandsman, ik hoef niet naar Zuid-Spanje. Ieder zijn ding.”

Familieman

Roelof werkt fulltime en is vaak dagen van huis. “Mijn weekenden zijn heilig” zegt hij. “Die zijn voor mijn vrouw Anja en onze vier zonen: Simon, Sieko, Rudmer en Sjoerd. Hobby’s heb ik niet echt. Ik wandel graag met onze Friese stabij. En ik heb wat modeltruckjes. Maar ik geniet vooral van het samenzijn met mijn gezin. Dat geeft me rust. Thuis doen we alles samen. Het is bij ons altijd druk, er is altijd wat gaande. Tja, dat krijg je met z’n zessen.”

Hoogspanningslijnen

Met een traag gangetje vervolgt het transport haar weg naar de hoogspanningslocatie. Onderweg moet Roelof twee keer onder hoogspanningslijnen door. Inclusief de lading is zijn combinatie nu 6,30 meter hoog. De kans op een statisch-elektrische reactie is klein. Maar het devies is toch: vooral niet stoppen onder de hoogspanningslijnen. Stapvoets neemt Roelof deze ‘hindernis’. Het lossen verloopt vervolgens volgens plan. Eind van de ochtend rijdt Roelof terug naar de terminal, op weg naar een volgende klus.

 

Dit artikel is eerder gepubliceerd in magazine TON, het magazine voor mensen die werken in transport en logistiek. 

Foto's: Chris Pennarts

Meer weten? Check deze pagina's!

Neem contact met ons op!

We zijn u graag van dienst

Contact