Passen en meten: Trogbrücke Emden

Passen en meten: Trogbrücke Emden

De nieuwe Trogbrücke in Emden vervangt een oude spoorbrug die niet meer voldoet aan de huidige eisen van moderne goederenwagens. De nieuwe spoorbrug is 8,80 meter breed (2,60 meter breder dan de vorige brug) en is toegankelijk voor moderne treinwagons met een grotere laadafmeting. De 550 ton zware nieuwe spoorbrug werd in slechts zes maanden gebouwd.

Wagenborg Nedlift nam de uitdaging aan om de nieuwe spoorbrug te plaatsen. De oude betonnen brug werd in de week ervoor afgebroken, zodat de nieuwe brug op dezelfde positie kon worden geïnstalleerd. De uiteindelijke brugpositie lag boven de bruggenhoofden en er was zeer beperkte manoeuvreerruimte. Een mooie uitdaging voor engineers en operators van Wagenborg Nedlift.

SPMT transport van brug

Gefaseerde uitvoering

De Wagenborg Nedlift specialisten bedachten een handige oplossing die in verschillende fasen werd uitgevoerd:

  • Fase 0: Laden van de brug door middel van SPMT-hydraulica
  • Fase 1: Transporteren van de brug tot aan landhoofden
  • Fase 2: Plaatsen van het voorste deel van de brug op tijdelijke supports
  • Fase 3: Twee SPMT-sets van 12-aslijnen worden verplaatst van het voorste deel naar het werkgebied op een lager niveau, waar supports op de SPMT worden geplaatst om het hoogteverschil te overbruggen.
  • Fase 4: Transport van het achterste bruggedeelte naar de landhoofden en plaatsen op de tijdelijke supports.
  • Fase 5: Verplaatsen dubbele 4-spacer-4-set SPMT van het achterste deel naar het werkgebied op lager niveau. Positionering van supports op de SPMTs en liften van het brugdek door middel van de SPMT hydraulica. 
  • Fase 6: Transport van de brug tot op de vijzelposities op de landhoofdfunderingen.
  • Fase 7: Afvijzelen van de brug tot op de landhoofden.

Bekijk hier de foto's van het project Trogbrücke Emden!

Timelapse inrijden Trogbrücke Emden

Meer weten? Check deze pagina's!

Neem contact met ons op!

We zijn u graag van dienst

Contact