Varend vakwerk in Oberhausen

Varend vakwerk in Oberhausen

Op het spoortraject Emmerich – Oberhausen wordt druk gewerkt aan uitbreiding van de spoorcapaciteit en het oplossen van knelpunten. Het plaatsen van een nieuwe spoorbrug over het Rhein-Herne kanaal in Oberhausen, naast de vier bestaande spoorbruggen, is een belangrijke mijlpaal in het project.

De engineers van Wagenborg Engineering bedachten een ingenieuze oplossing om de complete brug op de landhoofden te installeren.

 

Hierbij is optimaal gebruik gemaakt van de kennis en kunde op gebied van transport van ultra-zware lading over land én water binnen Koninklijke Wagenborg. 

Kolos van 410 ton

De nieuwe spoorbrug, een kolos van ruim 65 meter lang en 410 ton zwaar, is geconstrueerd op een voormontagelocatie naast het kanaal en de bestaande spoorbruggen. Met behulp van twee sets SPMTs is de complete brug geladen en in de juiste positie op het landhoofd gereden.

 

De voorste set SPMTs zette één kant van de brug af op een schuiflager die op het landhoofd was geïnstalleerd. Met behulp van de achterste set SPMTs werd de brug over de schuiflager richting het ponton, met daarop het nieuwe modulaire support systeem van Wagenborg Nedlift, gemanoeuvreerd.

Passen en meten

Nu was het zaak om het voorste deel van de brug precies goed af te zetten op het modulaire support systeem op het ponton.

 

De specialisten van zusterbedrijf Wagenborg Sleepdienst voerden hiervoor een secure ballast- en lieroperatie uit, waardoor het ponton precies in de juiste positie kwam en het voorste deel van de brug door het ponton overgenomen kon worden.

Delicaat samenspel

Na deze precisie operatie startte een delicaat samenspel waarbij de achterste SPMT set op het landhoofd de brug langzaam in beweging zette. Hierdoor kwam ook het ponton in beweging en werd de brug gecontroleerd naar de overkant gevaren.

 

De stuurmanskunsten van de watertransportspecialisten kwamen ook hier goed van pas. Het ponton moest beheerst in de juiste richting naar het landhoofd op de overkant gemanoeuvreerd worden. De zijdelingse ruimte tot de naastliggende bestaande spoorbrug was namelijk minder dan één meter!

Mooie teamprestatie!

Dat een goed plan én een goede voorbereiding ook hier het halve werk zijn is maar weer gebleken. De complete operatie liep als een zonnetje en zo werd een mooie teamprestatie neergezet door de specialisten in staalconstructie, zwaar transport en watertransport!

Bekijk hier de projectfoto's!

Wagenborg & Schachtbau Nordhausen

Het project Oberhausen is niet het eerste project waar het team Schachtbau Nordhausen en Wagenborg Nedlift een prestatie van formaat leveren. Enkele jaren geleden werkten de teams samen aan het Bøkfjord project in Kirkenes, waarbij een complete brug in een fjord werd ingevaren.

Hoofdspoorverbinding in Europa

De railverbinding Emmerich - Oberhausen is een belangrijke schakel in het internationale passagiers- en goederenverkeer. Het traject tussen Emmerich en Oberhausen vormt een directe verbinding met de Nederlandse Betuwelijn in het noorden en de Europese goederentransportcorridor naar Genua (Noord-Italië) in het zuiden.

 

Door het toegenomen vracht- en passagiersverkeer in de afgelopen jaren is de maximale capaciteit op het traject Emmerich – Oberhausen bereikt. Daarom voert Deutsche Bahn een grootschalig uitbreidingsproject uit, waarbij het aantal sporen wordt uitgebreid en diverse knooppunten worden opgelost.

 

Ausbaustrecke Emmerich–Oberhausen

Meer weten? Check deze pagina's!

Neem contact met ons op!

We zijn u graag van dienst

Contact