Victor Wierda: Met elkaar de klus klaren is het leukste wat er is!
Werken bij
Oplossingen

Victor Wierda: Met elkaar de klus klaren is het leukste wat er is!

Vrijdagochtend 12 april: we treffen Victor bij een truckerscafé in Rotterdam. Hij heeft net een klus afgerond voor het transport van jacketonderdelen met SPMTs (Self Propelled Modular Transporters) in de Waalhaven. Zoals vaak liep dat net even anders dan gepland, maar dat is juist wat hem aanspreekt in zijn werk. Een portret van Victor Wierda, voorman modulaire trailer operator bij Wagenborg Nedlift.

Hoe ben je bij Wagenborg terechtgekomen?

Via STC (Scheepvaart en Transport College red.) in Rotterdam kon ik in 2006 bij Wagenborg Nedlift starten als leerling chauffeur. In september 2007 kwam ik officieel in dienst als chauffeur speciaal transport. Het ultra zware transport leek me geweldig en ik mocht de opleiding tot trailer operator conventioneel en SPMT volgen bij Wagenborg Nedlift.

Na de opleiding ging ik als 2e man met de ervaren operators mee naar allerlei projecten om praktijkervaring op te doen en de kneepjes van het vak te leren. Zo werd ik 1e operator en sinds kort ben ik voorman modulaire trailer operator. Bij Wagenborg Nedlift heb ik alle mogelijkheden gekregen om verder te leren en door te groeien.

Hoe ziet je werkdag eruit?

Geen dag is hetzelfde! Afgelopen week was een thuiswedstrijd, met een aantal klussen in de regio Rotterdam. Momenteel wordt er op de Maasvlakte druk gewerkt aan de bouw van een nieuwe duurzame fabriek voor de verwerking van afvalwater. Hiervoor werden twee grote boilerdelen aangevoerd, die we per SPMT vanaf de overslaglocatie naar de nieuwbouwlocatie hebben getransporteerd. Op dit project heb ik ook allerlei andere werkzaamheden gedaan, zo was ik een aantal dagen van vroeg tot laat in touw daar.

Daarna zijn we bezig geweest met verplaatsen van jacketdelen op een yard hier in Rotterdam. Bij uitzondering kon ik deze week thuis (in Hellevoetsluis) slapen. Dat komt niet vaak voor, want de werkzaamheden van Wagenborg Nedlift zijn internationaal en we zijn dus vaak ver van huis.

Wat vind je het leukst aan je werk?

Het operationele werk ‘buiten’, in teamverband en in samenwerking met de klant. Met elkaar de klus voor elkaar maken, dat is het leukst! De praktijk is soms anders dan vooraf bedacht op de tekentafel, ik vind het leuk om vindingrijk te zijn en de praktische uitdagingen op te lossen zodat het werk veilig en efficiënt wordt uitgevoerd.

Je hebt meegewerkt aan het project Podiumbrücke Bocholt, wat was jouw rol in het project?

Het project Podiumbrücke Bocholt was een project waarbij kranen en SPMTs samenwerkten om de brug te plaatsen. Bij de uitvoering konden we efficiënter werken dan vooraf gedacht: de rijplaten zouden dan anders gepositioneerd worden en de trailers kregen een iets andere positie onder de brug. Dit idee bespraken we met onze engineers en na hun review bleek dit inderdaad mogelijk. De lijnen bij Wagenborg Nedlift zijn kort en het is leuk om te zien dat onze ideeën worden meegenomen om zo een goed resultaat voor de klant te bereiken! 

Welke uitdagingen waren er bij dat project en hoe heb je dat (samen met je collega’s) opgelost?

Naast het samenspel met de kranen was hier de ongelijkmatige ondergrond de grootste uitdaging. Hierdoor zijn de SPMTs lastiger te manoeuvreren. Daarom hebben we de aansturing van de trailers iets gewijzigd om meer controle over de wielen te krijgen. Als trailer operators overleggen we dit met de projectmanager, maar met onze ervaring en kennis van de trailers bepalen we zelf hoe we het doen.

Deze verantwoordelijkheid en creativiteit in oplossingen is leuk en maakt het werk uitdagend. Iedere klus is anders, de ene keer is er weinig ruimte om te manoeuvreren, soms maar 5 cm! De andere keer is er een ongelijke ondergrond, moeilijke route of combinatie met kranen.

Wat doe je als je thuis bent en wat zijn je hobby’s?

Mijn grote hobby is een oude Amerikaanse auto, een Chrysler 300 uit 1967. Hiervan zijn er maar een paar in Nederland. Ik ben hem helemaal aan het opknappen. Ermee rijden lukt nu nog niet, want de bedrading in het dashboard ligt door elkaar, dat is nog wel even een klusje. Ik hoop de Chrysler over een tijdje weer te kunnen showen op een autoshow!

Meer weten? Check deze pagina's!

Neem contact met ons op!

We zijn u graag van dienst

Contact