Wisseltruc in Münster

Wisseltruc in Münster

De Hanzestad Münster (Duitsland) telt maar liefst 17 bruggen over het Dortmund – Ems Kanaal. Een aantal van deze bruggen is aan renovatie of vernieuwing toe, waaronder de Schillerstrasse Brücke.

Zusterlijke samenwerking

Bij de Schillerstrasse Brücke is door de opdrachtgever een soort wisseltruc toegepast: Voordat de oude brug werd vervangen is eerst een nieuwe tijdelijke brug geplaatst ten behoeve van fietsers en voetgangers. Het team van Wagenborg Nedlift kwam eraan te pas om deze te vervoeren en plaatsen. Vanwege de combinatie van ‘nat’ en ‘droog’ werk, werden specialisten van zowel Wagenborg Nedlift als Wagenborg Sleepdienst ingeschakeld om dit project voor te bereiden en uit te voeren.

mobiele telescoopkraan lost tijdelijke brug
700 tons mobiele telescoopkraan

Zware jongens in actie

De tijdelijke brug werd in het nabijgelegen Waltrop op Wagenborg Barge 3 geladen met behulp van een slede-operatie en via het Dortmund-Ems kanaal naar de locatie Schillerstrasse in Münster gevaren. Met een gewicht van 208 ton en een lengte van 51 meter was deze tijdelijke brug geen kleine jongen!

 

Voor het plaatsen op fundatie werden dan ook twee mobiele kranen van het zwaarste type ingezet: een 700 tonner en een 750 tonner. Nadat het ponton gedraaid in het kanaal lag konden deze zware jongens de beide uiteinden van de brug in de haak nemen en vakkundig op fundatie zetten.

Demontage oude brug

Nu de waterverbinding over het kanaal weer hersteld was kon de demontage van de oude brug beginnen. Wagenborg Nedlift assisteerde hierbij met mobiele kranen.

tweetal mobiele telescoopkranen in actie
SPMT inzet voor plaatsen nieuwe brug

Passen en meten

Het transport en plaatsen van de nieuwe brug over het kanaal had heel andere uitdagingen in zich. Ten eerste was het nodig om de brug tijdelijk te verstevigen met support balken om de krachten op te vangen tijdens de transport- en installatiewerkzaamheden. Daarnaast was de beschikbare ruimte om te manoeuvreren bij de fundatie zeer beperkt en ook op de pontons was het passen en meten om de brug te kunnen draaien.

 

De engineers van Wagenborg Nedlift hadden er een flinke puzzel aan om de ideale configuratie voor de SPMTs uit te dokteren.

Unieke oplossing

Uiteindelijk resulteerde dit in een oplossing waarbij enkele assen van de SPMTs werden opgetild om zo de benodigde manoeuvreerruimte te verkrijgen én de optredende krachten te compenseren.

 

De wisseltruc in Münster leidde zo tot een mooi projectresultaat voor het team van Wagenborg Nedlift én de opdrachtgever!

SPMT inzet

Bekijk hier de foto's en timelapse!

Meer weten? Check deze pagina's!

Neem contact met ons op!

We zijn u graag van dienst

Contact