Het Kunstwerk van Kamen
29 juni 2022

Het Kunstwerk van Kamen

‘Expressbrücke’ worden ze genoemd in Duitsland: bruggen die met behulp van een versnelde bouwwijze of met voorgemonteerde brugsecties binnen korte tijd kunnen worden geplaatst of uitgewisseld. Een uitkomst, want hiermee worden stremmingen en verkeershinder zoveel mogelijk bekort. Wel zo fijn voor het bedrijfsleven en bewoners van een land waar de komende tien jaar nog zo’n 4.000 (!) bruggen vervangen moeten worden.

Kunstwerk

Het ‘Kunstwerk van Kamen’ is ook zo’n Expressbrücke en mag met recht een kunstwerk heten: het complete nieuwe brugdek in de A2 bij Kamen is voorgebouwd op een nabijgelegen bouwplaats en in zijn geheel geplaatst. Met een gewicht van 725 ton en een afmeting van 17 x 19 meter zeker geen kleine jongen.

 

Een uitgelezen job dus voor het bruggenteam van Wagenborg Nedlift.

Vijzeloperatie

‘Het lijkt niet al te moeilijk, zo’n plat dek verrijden en plaatsen, maar er komt toch meer bij kijken dan je denkt’, steekt Bart van den Belt, projectmanager bij Wagenborg Nedlift, van wal. ‘Zo’n brugdek wordt namelijk op ongeveer 2,5 meter boven maaiveldniveau gebouwd maar moet op ruim 5 meter hoogte geplaatst worden. Dat betekent dat er eerst een flinke vijzeloperatie aan te pas kwam om het dek op hoogte te zetten.

 

Vanwege het gewicht en de stabiliteit hebben we hiervoor ons vijzelsysteem met acht 250 tons klimvijzels ingezet. Om het dek op ca. 5 meter hoogte te krijgen waren ruim 1.700 vijzelbalken nodig. We kozen hierbij voor bamboe vijzelbalken: deze zijn namelijk zeer maatvast en sterk. Ideaal voor een operatie als deze.’

Supportconstructie

‘Ondertussen brachten we de SPMT-combinatie van 2 x 16 aslijnen in gereedheid’, vervolgt Bart. ‘Hierop maakten we een sterke supportconstructie waarmee we het brugdek op hoogte konden transporteren. Onder deze supportconstructie positioneerden we het 600 tons vijzelsysteem. Daarmee konden we het dek nog zo’n 80 cm verhogen om deze over de landhoofden heen te transporteren en daarna weer te laten zakken en af te zetten’, vervolgt Bart.

Geslaagde operatie

Op de vrijdag voor Pinksteren was het dan zover: het brugdek stond op hoogte. Met behulp van de SPMTs werd het Kunstwerk van Kamen langzaam naar z’n eindpositie in de A2 getransporteerd. Aan het eind van de ochtend was de klus gefikst en lag het nieuwe brugdek op z’n plek.

 

Vanaf eind juli wordt deze rijbaan weer in gebruik genomen en daarna is de andere weghelft aan de beurt voor vernieuwing.

Bekijk hier de projectfoto's en film!

Foto's: Bauunternehmung Gebr. Echterhoff GmbH & Co. KG

 

Beeldmateriaal: Bauunternehmung Gebr. Echterhoff GmbH & Co. KG

Mooie teamprestatie

‘Al met al hebben we meer dan twintig vrachtwagens met materieel aangevoerd om deze vijzel- en transportoperatie uit te voeren. De ploeg bruggenspecialisten was dagenlang schouder aan schouder in touw. En met resultaat: de hele operatie liep als een zonnetje. Een mooie teamprestatie van de Nederlandse en Duitse Wagenborg collega’s waar ik als project manager alleen maar trots op kan zijn!’ besluit Bart.

Profiel Bart

Bart van den Belt werkt sinds 2018 als project manager bij Wagenborg Nedlift. Hij is verantwoordelijk voor de voorbereiding en uitvoering van de meest uiteenlopende hijs- en transportprojecten, zoals het uitwisselen van schroefassen bij schepen en de (de)montage van pilotplants. Ook in de infrasector heeft Bart diverse projecten geleid, waaronder de plaatsing van de nieuwe spoorbrug over het Rhein-Herne kanaal in Oberhausen.

 

Een mooie, uitdagende en afwisselende job waarbij geen dag hetzelfde is!

Neem contact met ons op!

We zijn u graag van dienst

Contact