In Duitsland wordt, net als in Nederland, druk gewerkt aan de uitbreiding van het elektriciteitsnetwerk. Dit is een gevolg van de toenemende vraag naar elektriciteit in combinatie met een groeiend aanbod aan duurzaam opgewekte energie uit (offshore) wind en zon. Voor deze uitbreidingsprojecten zijn soms zware transformatoren nodig. En dat levert weer mooie uitdagingen op voor het trafo-team van Wagenborg Nedlift!
In Berlijn vindt een grootschalig vernieuwingsproject plaats van de Dresdner Bahn, één van de belangrijkste spoorverbindingen in Berlijn. Het bruggenteam van Wagenborg Nedlift was erbij!
Afgelopen week werd bekend dat Wagenborg opnieuw investeert in uitbreiding op het gebied van vijzeltechniek. Een uniek boxvijzel-systeem voor ultrazware vijzelprojecten werd afgeleverd op de vestiging in Hengelo.
De spoorbruggen over rivier de Oder bij Küstrin, op de Duits-Poolse grens, zijn gebouwd in 1926. In het verleden verbonden deze bruggen Berlijn met Oost- en West-Pruisen als onderdeel van de zogenaamde Ostbahn. Ook nu nog is deze spoorlijn belangrijk als omleidings- en alternatieve route voor het traject Berlijn – Warschau. Maar de oude spoorbruggen zijn aan het einde van hun technische levensduur en eind 2020 uit bedrijf genomen. Daarom worden ze vervangen door een gloednieuwe brug die de Oder compleet overspant.
De verf van het pas in gebruik genomen 2400 tons computergestuurde vijzelsysteem is nog niet droog, of Wagenborg Nedlift presenteert alweer een nieuwe primeur op het gebied van vijzeltechniek!
Onlangs heeft Wagenborg Nedlift een nieuw computergestuurd vijzelsysteem in gebruik genomen, bestaande uit vier klimvijzelboxen met een capaciteit van 600 ton per stuk. Met het nieuwe vijzelsysteem kunnen objecten tot maximaal 2400 ton omhoog of omlaag gebracht worden.
Afgelopen weekend heeft het team sledespecialisten van Wagenborg Nedlift een 2000(!) ton wegend spoorviaduct voor de B481n in Münster op zijn plek geschoven.
Traditioneel wordt er gebruikt gemaakt van tropisch hardhout (Azobé) bij vijzelwerkzaamheden. Azobé hout is echter een schaars natuurproduct en daarmee geen duurzame oplossing. Vandaar dat Wagenborg Nedlift op zoek ging naar een beter alternatief.
In 1870 werd het spoortraject tussen Bingen en Worms in gebruik genomen. De spooronderdoorgang naar het plaatsje Sprendlingen dateert ook uit die periode.